torsdag 28 april 2016

Lönerna i handbollens elitserie

Frågan om löner i handbollens elitserie, inte minst i jämförelse med fotbollens allsvenska, har längre intresserat mig. Hur stor andel av spelarna spelar handboll på heltid? Blir man rik på det? Och så vidare. Därför blev jag glad när jag hittade en Aftonbladet Plus-artikel från december förra året som listar årsinkomsterna (från deklarationen) för alla (? 248 stycken i alla fall) spelare i elitserien. Tråkigt nog så inkluderar listan all arbetsinkomst, också från jobb vid sidan av.

Listan förvånar en del. I topp är Thomas Forsberg i Ricoh; det är dock också eftersom han jobbar för Ricoh med annat än handboll.
Hallå där... Ricoh-målvakten Thomas Forsberg, 35, som med sin årsinkomst på 706 600 kronor (2014) tjänar bäst i handbollens elitserie.

– Skulle jag tjäna bäst? Det har jag jävligt svårt att se. Sen handlar det mycket om var man får pengarna på – jag får inte allt från handbollen.

Nej, du jobbar ju på företaget Ricoh också (med IT).

– Jag tjänar inte så mycket på handbollen i sig. Det är jobbet på Ricoh, föreläsningar och så hjälper jag till på ett gymnasium. Många bäckar små.
Väldigt överraskande tycker jag är att Josef Pujol (Bajen) och Pontus Zetterman (Drott) båda bara ligger runt 20 500 kr i månaden, vilket verkar oerhört lågt. Kanske de har höjt sina löner sen dess? Topp tio efter "Foppa" fortsätter med Leo Larsson i Kristianstad på 52 000, Zoran R. i Lugo på 50 000 och Daniel Tellander i Alingsås med 49 000. Känns helt naturligt att dessa toppspelare ligger högt upp. Därefte rMatthias Tholin i GUIF på 49 000, också väntat. Men som femma Björn Iveland i RIK på 48 000?? Hur gick det till? Sen kommer Max Darj och Mikael Aggerfors i Alingsås, två toppspelare iett topplag, och sen Luinus Nilsson i Ystad och gamle räven Dan Beutler i Malmö på plats nio och tio. Också Tommy Atterhäll i Aranäs, Kristian Svensson i Skövde, Jakob Wickman-Modigh i LUGI, och Marcus Enström i Alingsås ligger högt. 

Den ende drottaren över 30 000 kr är det skadedrabbade spelgeniet Jesper Adolfsson, som i mars 2016 förklarade att han skulle lägga av för att fokusera på den civila karriären som applikationskonsult (!). Av andra spelare jag lagt märke till tjänade Linus Arnesson i RIK 28 500 kr, Richard Blank i GUIF bara 25 000 och Viktor Östlund i samma klubb bara 26 000, och Richard Hanisch i Kristianstad bara 13 150 kr (!).

Per Bohman, "Han tjänar bäst i svensk handboll", Aftonbladet 2 december 2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar