måndag 4 april 2016

Speedwaybältet


På SVT text hittade jag idag denna intressanta lista över de tio sportserier i Sverige 2015/16 med högst publiksnitt:




Speedway på tredje plats?? Det förvånade mig. Och 2600 är ändå ett rätt bra snitt. Dessutom också med andraserien på topp tio. Så jag undrade: var i hela friden är speedway populärt?

Wikipedia ger mig denna lista på lagen i elitserien i speedway i år:
Lag Förening Ort Hemmaarena
Dackarna Målilla MK Målilla G&B Arena
Elit Vetlanda Vetlanda MS Vetlanda Vetlanda Motorstadion
Indianerna Kumla MSK Kumla Ica Maxi Sannahed
Masarna Gasarna sk Avesta Avesta motorstadion
Ikaros Smederna Smederna SF Eskilstuna Eskilstuna Motorsportarena
Lejonen Gislaveds MK Gislaved NTEX Arena
Piraterna SMK Motala SK Motala Motala Arena
Rospiggarna Rospiggarna SK Hallstavik Carl Wahren Arena (tidigare Parken)
Mönstret ser rätt tydligt ut: Bergslagen, i bred bemärkelse, plus Småland. Småland!? Det är verkligen ett sportmässigt konstigt landskap. Speedway och bandy -- södra Sveriges Norrland?? Fast Norrland saknar ju å andra sidan i princip speedwaylag. Så här ser det ut när jag "lite" amatöristiskt lägger in ifyllda ringar  på en Sverigekarta för att representera de åtta elitserielagen i speedway:


sedan 1948 har elitserien vunnits utöver av lag som ligger i elitserien idag av lag från Sthlm (Monarkerna, Getingarna), Gbg (Kaparna), Visby (Bysarna), Hagfors i Värmland (Valsarna), Västervik i Småland, Linköping (Fylbiterna), Norrköping (Vargarna).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar