fredag 7 november 2014

Žižkov ultras


Min tjeckiska favoritklubb Viktoria Žižkov verkar gått rogue. När jag gick på matcher typ varje år 2006-2010 utmärktes läktarkulturen mest av att dricka öl trots att hemmamatcherna spelas 10:15 på söndagar, samt (relaterat) äldre alkisar som spelade munspel i paus. (Jfr min kompis Bens inlägg här och här.) Men nu verkar deras ultras taggat till rejält sedan dess. Klubbens officiella facebook-konto lade idag upp bilden som är återgiven ovan, med kommentaren (översatt av google translate): "så ska det se ut". Inte den typiska klubb-attityden till maskerade fans med bengaler!?

Genom samma facebook-konto hittar jag också denna bild:



Eftersom jag är väldigt intresserad av fenomenet med vänföreningar (jag har tidigare i förbifarten nämnt Schalke och Vardar Skopje), så blir jag glad av att se banderollen som proklamerar Viktoria Žižkovs vänskap med den polska klubben Cracovia Krakow. När jag var i Polen och hälsade på en kompis för några år sen var vi på fest med punkare, och då pratade de bland annat om vilken som är "den alternativa" klubben i Polen -- tyvärr kan jag inte komma ihåg ifall detta var Cracovia. (Närmare bestämt tror jag att det var Polonia Warszawa, andraklubben i huvudstaden. De är också vänklubb med Cracovia. Polonia, Cracovia och Viktoria har också det gemensamt att de var dåliga under kommunismen, då de armésponsrade klubbarna -- Legia i Polen, Sparta i Tjeckoslovakien -- var mest framgångsrika.) Wikipedia säger om Cracovias karaktär endast: "Since December 2009 Cracovia cooperates with 1860 Munich. Cracovia are seen as the supposedly "Jewish team" of the city, though in reality the large majority are working-class Catholics." Man kan läsa om rivaliteten mellan Cracovia och Wisla här. Cracovia är åtminstone det mindre laget i Krakow -- så kanske "det alternativa laget" på så vis. Det största rivaleriet i polsk fotboll är mellan Wisla Krakow och Legia Warszawa.

Missa inte heller Viktorias klubbhymn:




Uppdatering, mars 2016:
Jag har snavat över ännu en Žižkov-Cracovia-bild:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar