torsdag 21 juli 2011

Fotbollen är allt

"Fotbollen är allt - också lesbisk!"

Fotboll är fantastiskt. I grund och botten att spela: jag tänker mig att om fotboll har en urscen så är den, även om idag fler ser på än själva spelar fotboll, människor som spelar fotboll utan åskådare. Glädjen i att spela, att försöka (och, om man som jag är korpspelare, ofta misslyckas!) kontrollera bollen, gentemot motståndare och sidlinjer; spela passningsspel; "läsa spelet", det finns inte mycket som är roligare.

Glädjen i att spela ekar när man tittar på fotboll: jag kan leva mig in i en fotbollsmatch på ett annat sätt en till exempel en rugbymatch, eftersom jag har ett hum om hur det är att spela. Oavsett om det är division 6-match på Gamlestadsvallen eller VM-final som jag kollar på så är det alltid roligt: att se hur lagen spelar, hur de vill spela, hur de interagerar.

Vad som fascinerar mig så mycket med de sociala aspekterna av fotbollen - supporterkultur, maten man köper i kiosken på arenan, politiska fotbollsspelare och annat - är att kärnan alltid är densamma: glädjen i att spela. Kring den kan man göra lite vad man vill; fotbollen är allt och allt finns i fotbollen.

bilden från Thomas Winkler, "Klatschpappen und der FIFA", tageszeitung 8 juli

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar